Složení těhotenské stravy

Těhotenství je významným okamžikem v životě ženy. Vznik nového života, růst a vývoj plodu a změny organismu ženy v těhotenství, zvyšují nároky výživy nastávající matky. Pro dobrý průběh těhotenství má velký význam nutriční stav těhotné ženy ještě před otěhotněním. Obezita není s výhodou, spíše naopak, obdobně jako i nedostatečný stav výživy ženy. Těhotenství však není vhodným obdobím pro řešení obezity. Těhotenství zvyšuje nároky organismu na některé složky potravy, zvláště živiny, minerální látky a vitaminy. Mnohé z těchto složek výživy potřebuje organismus ve vyšším množství než je tomu v době mimo těhotenství. Zvyšuje to proto nároky na jídelníček těhotné ženy. Některé složky výživy je nutné doplňovat, jiným by se mělo vyhýbat.

Vhodné

Vhodné složení těhotenské stravy by mělo obsahovat vyvážený poměr bílkovin. cukru a tuku. Pro správný vývoj dítěte je důležitý i dostatečný příjem vitamínů (např. kyselina listová) a minerálů (např. železa či jódu).

 

Nevhodné

Zdárný průběh těhotenství mohou ohrozit nejen bakterie obsažené špatně zpracovaném či nedostatečně tepelně upraveném jídle (salmonela, listerie), ale také třeba nadbytečný příjem vitamínu A. který pak muže zapříčinit poruchu vývoje plodu. Proto je doporučeno některé potraviny v době těhotenství omezit nebo se jim zcela vyhnout. Podobně buďte opatrné při výběru vitamínových potravinových doplňku. které by měly být vždy označeny jako vhodné pro těhotné.

 

Zdroje bílkovin

drůbež a červené maso: mléčné výrobky (zakysané mléčné výrobky, sýry, tvarohy), vejce (vařené, smažené více než 7 minut), luštěniny

Nejezte

sushi, jídlo z konzervy, játra, feta, camembert, hermelín, bryndza, syrové maso

Ryby a těhotenství

losos, treska, kapr, pstruh. Nevhodné ryby: štika, candát, některé druhy tuňáka (mohou obsahovat zvýšené množství rtuti, která muže být pro vývoj plod nebezpečná)

Omezte

geneticky upravené potraviny, čaj, káva, horká čokoláda, cukr, sůl

Kyselina listová

špenát, hlávkový salát, květák, brokolice, červená řepa, ředkvička, chřest, ovoce (např. jahody, datle), ořechy (např. vlašské, lískové, kešu), pivovarské kvasnice

Vhodné

Vhodné složení těhotenské stravy by mělo obsahovat vyvážený poměr bílkovin. cukru a tuku. Pro správný vývoj dítěte je důležitý i dostatečný příjem vitamínů (např. kyselina listová) a minerálů (např. železa či jódu).

 

Zdroje bílkovin

drůbež a červené maso: mléčné výrobky (zakysané mléčné výrobky, sýry, tvarohy): vejce (vařené, smažené více než 7 minut): luštěniny

Ryby a těhotenství

losos, treska, kapr, pstruh. Nevhodné ryby: štika, candát, některé druhy tuňáka (mohou obsahovat zvýšené množství rtuti, která muže být pro vývoj plod nebezpečná)

Kyselina listová

špenát, hlávkový salát, květák, brokolice, červená řepa, ředkvička, chřest, ovoce (např. jahody. datle). ořechy (např. vlašské, lískové, kešu), pivovarské kvasnice

Nevhodné

Zdárný průběh těhotenství mohou ohrozit nejen bakterie obsažené špatně zpracovaném či nedostatečně tepelně upraveném jídle (salmonela. listerie). ale také třeba nadbytečný příjem vitamínu A. který pak muže zapříčinit poruchu vývoje plodu. Proto je doporučeno některé potraviny v době těhotenství omezit nebo se jim zcela vyhnout. Podobně buďte opatrné při výběru vitamínových potravinových doplňku. které by měly být vždy označeny jako vhodné pro těhotné.

 

Nejezte

sushi, jídlo z konzervy, játra, feta, camembert, hermelín, bryndza, syrové maso

 

Omezte

geneticky upravené potraviny, čaj, káva, horká čokoláda, cukr, sůl